Ord for dagen

søndag 8. mars 2009

Kvinnedagen i dag - ære være mannen!


Tja, og hva betyr det for meg - sikkert mye, men jeg greier ikke å mobilisere nok energi til å komme på noe spesifikt. Ja, jeg vet at kvinner har kjempet på barrikadene for at vi skal oppleve dagen i dag som normal. For jeg føler at kvinnerollen i forhold til mannsrollen er normalisert. Jeg kjenner ikke noen kvinner som virkelig føler at de er under hælen på noen mann, ikke VIRKELIG :D Vi har alle muligheter i Norge i dag -om vi vil . Det handler masse om vilje, - mulighetene ligger jo der. Jeg har i alle fall valgt det jeg VIL - jeg vil være en kvinne, mor, mormor, kone, kollega - og jeg føler meg like fri som noen mann til å si og gjøre akkurat det jeg vil. Og det både gjør og vil jeg.

Så syns jeg det er ille at menn blir sett på som så primitive at de liksom skal kaste seg over oss og voldta oss om vi skulle finne på å gå med utringet genser eller ha for korte skjørt. Det er ikke lenger kvinnekamp at vi velger hvordan vi kan kle oss. Det er en mannskamp det at ikke verden skal tro de bare tenker med sitt andre hode. Slik er ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg kjenner de aller fleste menn som tenkende, følsomme vesener med et følelsesspekter som kan anses å være helt normalt :) Drittsekker finnes likevel - blant både kvinner og menn.

Ære være mannen og kvinnen som lever paralelle liv og som klarer å se på ulikhetene hos hverandre som akkurat DET som pirrer oss til å gå videre og ha et spennende og fullverdig liv.

Som min ene datter forklarte i går:
Menn tenker, kvinner prater -derfor har menn også to hoder, og vi har minst 4 lepper. HAHA!

Ingen kommentarer: