Ord for dagen

søndag 14. mars 2010

Søndagsmiddag som skal gjentas!


ytrefilet, originally uploaded by Skogdame.
Må vise dere maten jeg lagde i dag,- helstekt ytrefilet, som jeg krydret med timian og peppermix - og, - hold dere fast - en tepose med appelsinte! :) alt krydderet knust i morter med Maldon-salt. Bruna kjøttet i pannen, og la den i ildfast form med kvarte poteter med skall, hvitløk, epler og gulrot. Langsteking på 100 grader -og på slutten økte jeg til 150 grader -tok ut kjøttet ved 70 grader kjernetemp, pakket inn den i alufolie, - med luftehull rundt kjøtttermometeret. Guffet opp grønnsakene i ovnen på 250 grader til potetene var møre og pent brune. Jeg kokte også litt ris for å være sikker på at det ble nok. Vi var 6 personer, og kjøttet veide 1,5 kg. Mannen min lagde sin hjemmelagde bernaise til, -men vi kunne like så godt ha lagd god fløtesaus av stekesjyet - vi bare hadde veldig lyst på Bernaise :)

Eldstedatteren min hadde nok ønsket seg druesalat til - og det tror jeg at jeg skal lage neste gang. Sløyfe risen.
En meget vellykket middag!

Ingen kommentarer: